Odżywianie

Jak nie przytyć od chipsów?

Wszyscy doskonale wiemy, że przekąska w postaci chipsów jest niezdrowa i tuczy. Ale dlaczego? W końcu to zwykły, usmażony ziemniak. A te z kolei same w sobie nie są bardzo tuczące (chyba, że oblejemy je ciężkimi sosami lub tłuszczem)… więc może i po chipsy można sięgać?

Niestety, mimo wszystko nie jest to najlepszy pomysł na małe co nieco. Wszystko psują producenci, którzy zadecydowali , że zdrowe ziemniaki usmażą na tanim, utwardzonym oleju roślinnym. I nie bez przyczyny – dzięki niemu m.in. ziemniaczki fajnie chrupią. Minus jest taki, że nasza przekąska jest pełna tłuszczu  TRANS, który jest  najniebezpieczniejszy dla naszego zdrowia!  Dodając do tego sól i mnóstwo chemii, która nadaje wymyślne smaki jak np. kebabowy czy jogurtowy, mamy niezłą anty zdrowotną bombę.

Co nam grozi, po za nadprogramowym tłuszczykiem?

Przez tłuszcze trans:

  • podniesiony poziom złego cholesterolu LDL,
  • obniżony poziom dobrego cholesterolu HDL
  • podniesione ryzyko chorób serca,
  • podniesione ryzyko cukrzycy
  • słabienie systemu odpornościowego,
  • zwiększenie agresji,
  • depresja

Przez sól i chemię:

  • Zatrzymanie wody w organizmie
  • Uczucie napuchnięcia
  • Problemy z nerkami
  • Nadciśnienie

Na szczęście wszystko co powyższe tyczy się chipsów ze sklepu. A przecież spokojnie można przygotować je w domu i ustrzec się wszystkich, związanych z chipsami przykrości 😀

Ziemniaki

Ziemniaki pokrojone w bardzo cienkie talarki, przypieczone w piekarniku z odrobiną oliwy z oliwek i z dodatkiem ulubionych (naturalnych) przypraw, smakują niebiańsko!

Co więcej, nie krzywdzą mi dziąseł! (Też po zjedzonej paczce macie podrażnione podniebienie i dziąsła?)

Jabłka

Chętnie sięgam także po suszone jabłka posypane cynamonem. I je również bardzo polecam. Ciężko przestać je jeść 😉 Smakują wszystkim! Także mężczyznom i dzieciom 😀

 

Buraki

Dobrym pomysłem, mogą okazać się również chipsy z buraków. Robi się je bardzo podobnie do chipsów ziemniaczanych. Buraki kroimy w cieniutkie talarki, układamy na blaszce do pieczenia, skrapiamy oliwą z oliwek i doprawiamy według uznania – polecam czosnek i tymianek (można posolić solą morską).  Pieczemy po 15min z każdej strony w temperaturze ok 180*C


 

Jarmuż

A jeśli nie macie za wiele czasu na przygotowanie przekąski, możecie sięgnąć po jarmuż. Wystarczy piec go ok 5min. Przed włożeniem do piekarnika należy go dokładnie umyć i skropić oliwą z oliwek. Aby był smaczniejszy, warto dodać szczyptę soli morskiej i do wyboru: majeranku/chilli/cynamonu/słodkiej papryki.

  

Szpinak

Będąc w klimacie zielonych chipsów, można pokusić się po wersję szpinakową, która dodatkowo zapewni zdrową porcję żelaza. Bułka tarta, parmezan i czosnek to składniki, które uatrakcyjnią smakowo zielone liście. W tym przypadku zanim posypiemy liście dodatkami, należy je sowicie skropić oliwą z oliwek, by przyprawy miały się do czego przykleić. Pieczemy ok 10-12min.

Ps. Tylko pamiętajcie, WSZYSTKO Z UMIAREM!

Próbowaliście, zdrowych chipsów? Może macie swoje sprawdzone przepisy?

A może należycie do tych osób, które wolą nie zawracać sobie głowy i zjeść paczkę kupnych?

Napiszcie w komentarzu.

 

6 komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.